Khamis, 11 April 2013

GANGGUAN BEKALAN AIR KAWASAN AMPANG DAN SEKITARANNYA.

Berlaku lagi masalah paip pecah saat2 genting macam ni. Tulun-tulun. Rumah tak de air.

Bila nak ada ni. Week end ada tempahan Pulut Kuning. Semoga dipermudahkan. Amin.

GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL MELIBATKAN HAMPIR SETENGAH JUTA PENGGUNA DI SEKITAR WILAYAH GOMBAK DAN KUALA LUMPUR AKIBAT KEJADIAN PAIP PECAH

  
SIARAN SEGERA
SIARAN MEDIA                                                                            
  11 APRIL 2013

GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL MELIBATKAN HAMPIR SETENGAH JUTA PENGGUNA DI SEKITAR WILAYAH GOMBAK DAN KUALA LUMPUR AKIBAT KEJADIAN PAIP PECAH

Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) ingin melaporkan bahawa Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Kuning telah diaktifkan di SYABAS Wilayah Kuala Lumpur dan Gombak pada jam 1.00 pagi, 11 April 2013 berikutan paip dari jenis “Mild Steel” (MS) berukuran 2000mm dari Kolam Air Dusun Kubung ke Wangsa Maju telah pecah di lokasi berhampiran tebing sungai di Kampung Melayu Batu Caves, Gombak.  Pihak SYABAS menerima maklumat daripada orang ramai berhubung kejadian tersebut pada jam 10.00 malam tadi.

Paip yang pecah ini membekalkan air kepada kira-kira 89,760 akaun domestik dan akaun-akaun pukal di 82 buah kawasan dalam Wilayah Gombak dan Kuala Lumpur yang melibatkan lebih kurang hampir setengah juta orang pengguna. Antara kawasan terlibat yang mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual seperti berikut:

Wilayah Kuala Lumpur

1Flat DBKL Dato’ Keramat15Taman Cempaka
2Jalan Padang Tembak16Taman Bakti
3Jalan Semarak17Taman Nirwana
4Jalan Gurney18Kampung Pandan Dalam
5Kementah19Taman Cahaya
6Pulapol20Pandan Cahaya
7Wisma Tanah21Taman Dagang
8JUPEM22Taman Shamelin
9UTM23Taman Tenaga
10FELDA24Taman Miharja
11Pusat Latihan Telekom25Taman Kobena
12Jalan U Thant26Bandar Permaisuri
13Jalan Ampang Hilir27Desa Pandan
14Taman Pandan Jaya28Flat Sri Melaka
Jumlah Akaun : 28,368



Wilayah Gombak

1Kampung Baru Ampang29Kampung Kemensah
2Kampung Melayu Ampang30Kampung Lembah Jaya
3Taman Hillview31Kampung Pinggir Tiga Jaya
4Bukit Jobina32Kampung Tengah Lembah Jaya
5Taman Dato Ahmad Razali33Lembah Jaya Utara
6Taman Bukit Indah34Lembah Jaya Selatan
7Taman TAR35Sri Rampai
8Kampung Tasek Permai36Taman Ampang
9Ukay Heights37Taman Dagang Permai
10Ampang Jaya38Taman Pandan Ria
11Dataran Ukay39Taman Permai Jaya
12Pinggiran Ukay40Taman Permata
13Sri Ukay41Taman Saujana Ampang
14Beverly Heights42Tasek Tambahan
15Ampang Indah43Taman Ampang Mewah
16Ampang Jaya44Taman Ampang Utama
17Ampang Saujana45Taman Bukit Ampang
18Ampang Water Front46Taman Cahaya Ampang
19Bandar Baru Ampang47Taman Dagang Jaya
20Bukit Ampang Permai48Taman Halaman
21Bukit Indah49Taman Kesuma Ampang
22Desa Lembah Permai50Taman Kosas
23Desa Setapak51Taman Mulia Jaya
24Jalan Ampang52Taman Rasmi Jaya
25Kampung Bukit Sungai Puteh53Taman Sri Ampang
26Keramat AU 1 hingga AU 554Taman Watan
27Kampung Ampang Campuran55Wangsa Melawati
28Kampung Indah Mulia
Jumlah Akaun : 61,392
                                                                                                                   
Sebagai makluman, Pelan Tindakan Kecemasan Kod Kuning di kedua-dua wilayah ini diaktifkan bagi membolehkan SYABAS memantau dan mengurus kawasan-kawasan terlibat yang menghadapi masalah gangguan bekalan air. Pihak SYABAS juga telah mengambil tindakan segera serta langkah-langkah yang perlu untuk mempercepatkan kerja-kerja pembaikan paip yang pecah ini. SYABAS menganggarkan bahawa tempoh pembaikan paip yang pecah ini akan siap dijalankan sepenuhnya pada keesokan hari, 12 April 2013, manakala tempoh pemulihan bekalan air ke semua kawasan-kawasan yang terlibat dijangka pulih secara berperingkat dalam tempoh antara 4 hingga 5 hari, iaitu selepas kerja-kerja pembaikan paip yang pecah siap dijalankan sepenuhnya. Walaubagaimanapun, sebarang perkembangan terkini berhubung kejadian ini akan dimaklumkan kepada para pengguna dari semasa ke semasa.

Untuk makluman, pada masa ini SYABAS mempunyai sejumlah 42 buah lori tangki dan 525 tangki air statik. Daripada jumlah ini, sebanyak 25 buah lori tangki telah digerakkan untuk menghulurkan bantuan, manakala sebanyak 50 buah tangki air statik akan ditempatkan di kawasan-kawasan terlibat secara berperingkat mengikut keperluan sebagai bantuan bekalan air kepada penduduk yang masih terjejas bagi meringankan kesulitan para pengguna.

Pada masa ini, para pengguna di kawasan terlibat dinasihatkan agar menggunakan air secara berhemah dan mengelakkan dari pembaziran sepanjang tempoh gangguan bekalan air tidak berjadual ini berlaku. Para pengguna yang memerlukan bantuan bekalan air menerusi lori tangki ataupun ingin mendapat maklumat lanjut berhubung gangguan bekalan air tidak berjadual ini disaran agar menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan (PUSPEL) di talian bebas tol, 1-800-88-5252. SYABAS juga menyarankan para pengguna untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung gangguan bekalan air ini menerusi laman web www.syabas.com.my. Pengguna juga boleh membuat aduan atau pertanyaan di laman Facebook atau Twitter SYABAS dengan menaip ‘puspel’ atau ‘puspel syabas’

Assalamualaikum. Lama betul mak su tak updated blog ni. Dah bersawang agaknya. Biarlah permulaan tahun 2019 ni mak su kenangkan 2017 ddi m...