Bila nak ada ni. Week end ada tempahan Pulut Kuning. Semoga dipermudahkan. Amin.
GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL MELIBATKAN HAMPIR SETENGAH JUTA PENGGUNA DI SEKITAR WILAYAH GOMBAK DAN KUALA LUMPUR AKIBAT KEJADIAN PAIP PECAH
SIARAN SEGERA
SIARAN MEDIA
11 APRIL 2013
GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL MELIBATKAN HAMPIR SETENGAH JUTA PENGGUNA DI SEKITAR WILAYAH GOMBAK DAN KUALA LUMPUR AKIBAT KEJADIAN PAIP PECAH
Kuala Lumpur – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) ingin melaporkan bahawa Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) Kod Kuning telah diaktifkan di SYABAS Wilayah Kuala Lumpur dan Gombak pada jam 1.00 pagi, 11 April 2013 berikutan paip dari jenis “Mild Steel” (MS) berukuran 2000mm dari Kolam Air Dusun Kubung ke Wangsa Maju telah pecah di lokasi berhampiran tebing sungai di Kampung Melayu Batu Caves, Gombak. Pihak SYABAS menerima maklumat daripada orang ramai berhubung kejadian tersebut pada jam 10.00 malam tadi.
Paip yang pecah ini membekalkan air kepada kira-kira 89,760 akaun domestik dan akaun-akaun pukal di 82 buah kawasan dalam Wilayah Gombak dan Kuala Lumpur yang melibatkan lebih kurang hampir setengah juta orang pengguna. Antara kawasan terlibat yang mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual seperti berikut:
Wilayah Kuala Lumpur
1 | Flat DBKL Dato’ Keramat | 15 | Taman Cempaka |
2 | Jalan Padang Tembak | 16 | Taman Bakti |
3 | Jalan Semarak | 17 | Taman Nirwana |
4 | Jalan Gurney | 18 | Kampung Pandan Dalam |
5 | Kementah | 19 | Taman Cahaya |
6 | Pulapol | 20 | Pandan Cahaya |
7 | Wisma Tanah | 21 | Taman Dagang |
8 | JUPEM | 22 | Taman Shamelin |
9 | UTM | 23 | Taman Tenaga |
10 | FELDA | 24 | Taman Miharja |
11 | Pusat Latihan Telekom | 25 | Taman Kobena |
12 | Jalan U Thant | 26 | Bandar Permaisuri |
13 | Jalan Ampang Hilir | 27 | Desa Pandan |
14 | Taman Pandan Jaya | 28 | Flat Sri Melaka |
Jumlah Akaun : 28,368
|
Wilayah Gombak
1 | Kampung Baru Ampang | 29 | Kampung Kemensah |
2 | Kampung Melayu Ampang | 30 | Kampung Lembah Jaya |
3 | Taman Hillview | 31 | Kampung Pinggir Tiga Jaya |
4 | Bukit Jobina | 32 | Kampung Tengah Lembah Jaya |
5 | Taman Dato Ahmad Razali | 33 | Lembah Jaya Utara |
6 | Taman Bukit Indah | 34 | Lembah Jaya Selatan |
7 | Taman TAR | 35 | Sri Rampai |
8 | Kampung Tasek Permai | 36 | Taman Ampang |
9 | Ukay Heights | 37 | Taman Dagang Permai |
10 | Ampang Jaya | 38 | Taman Pandan Ria |
11 | Dataran Ukay | 39 | Taman Permai Jaya |
12 | Pinggiran Ukay | 40 | Taman Permata |
13 | Sri Ukay | 41 | Taman Saujana Ampang |
14 | Beverly Heights | 42 | Tasek Tambahan |
15 | Ampang Indah | 43 | Taman Ampang Mewah |
16 | Ampang Jaya | 44 | Taman Ampang Utama |
17 | Ampang Saujana | 45 | Taman Bukit Ampang |
18 | Ampang Water Front | 46 | Taman Cahaya Ampang |
19 | Bandar Baru Ampang | 47 | Taman Dagang Jaya |
20 | Bukit Ampang Permai | 48 | Taman Halaman |
21 | Bukit Indah | 49 | Taman Kesuma Ampang |
22 | Desa Lembah Permai | 50 | Taman Kosas |
23 | Desa Setapak | 51 | Taman Mulia Jaya |
24 | Jalan Ampang | 52 | Taman Rasmi Jaya |
25 | Kampung Bukit Sungai Puteh | 53 | Taman Sri Ampang |
26 | Keramat AU 1 hingga AU 5 | 54 | Taman Watan |
27 | Kampung Ampang Campuran | 55 | Wangsa Melawati |
28 | Kampung Indah Mulia | ||
Jumlah Akaun : 61,392
|
Sebagai makluman, Pelan Tindakan Kecemasan Kod Kuning di kedua-dua wilayah ini diaktifkan bagi membolehkan SYABAS memantau dan mengurus kawasan-kawasan terlibat yang menghadapi masalah gangguan bekalan air. Pihak SYABAS juga telah mengambil tindakan segera serta langkah-langkah yang perlu untuk mempercepatkan kerja-kerja pembaikan paip yang pecah ini. SYABAS menganggarkan bahawa tempoh pembaikan paip yang pecah ini akan siap dijalankan sepenuhnya pada keesokan hari, 12 April 2013, manakala tempoh pemulihan bekalan air ke semua kawasan-kawasan yang terlibat dijangka pulih secara berperingkat dalam tempoh antara 4 hingga 5 hari, iaitu selepas kerja-kerja pembaikan paip yang pecah siap dijalankan sepenuhnya. Walaubagaimanapun, sebarang perkembangan terkini berhubung kejadian ini akan dimaklumkan kepada para pengguna dari semasa ke semasa.
Untuk makluman, pada masa ini SYABAS mempunyai sejumlah 42 buah lori tangki dan 525 tangki air statik. Daripada jumlah ini, sebanyak 25 buah lori tangki telah digerakkan untuk menghulurkan bantuan, manakala sebanyak 50 buah tangki air statik akan ditempatkan di kawasan-kawasan terlibat secara berperingkat mengikut keperluan sebagai bantuan bekalan air kepada penduduk yang masih terjejas bagi meringankan kesulitan para pengguna.
Pada masa ini, para pengguna di kawasan terlibat dinasihatkan agar menggunakan air secara berhemah dan mengelakkan dari pembaziran sepanjang tempoh gangguan bekalan air tidak berjadual ini berlaku. Para pengguna yang memerlukan bantuan bekalan air menerusi lori tangki ataupun ingin mendapat maklumat lanjut berhubung gangguan bekalan air tidak berjadual ini disaran agar menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan (PUSPEL) di talian bebas tol, 1-800-88-5252. SYABAS juga menyarankan para pengguna untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung gangguan bekalan air ini menerusi laman web www.syabas.com.my. Pengguna juga boleh membuat aduan atau pertanyaan di laman Facebook atau Twitter SYABAS dengan menaip ‘puspel’ atau ‘puspel syabas’